WELCOME


Friday 3 November 2017

HILANGKAN KEDUT @ GARIS HALUS BAWAH MATA

Assalamualaikum..orang perempuan ni memang obses kan kalau bab kecantikan ni, tak kira la luaran atau dalaman. Kalau kulit kusam, jerawat, kedutan memang musuh ketat wanita. Petang ni Az nak share tentang kedut bawah mata, sebagai wanita sudah tentu kita tak nak tengok kedut bawah mata ini. Memang betul, kemunculan kedut bawah mata disebabkan kerana faktor usia yang merupakan proses semulajadi, tetapi kita boleh lambatkan proses penuaan jika tahu caranya. Berikut beberapa bahan semulajadi yang boleh digunakan untuk menghilangkan kedut bawah mata.

Tomato

Potong buah tomato berbentuk bulat.Kemudian tempelkan di kawasan mata. Sensasi sejuk serta khasiat buah tomato akan menyegarkan kembali kulit di sekitar kelopak mata.

Timun

Menggunakan sayur timun untuk merawat kawasan mata tidaklah sesukar mana. Kita hanya perlu potong nipis-nipis sayur timun, kemudian tempelkan pada kawasan mata, terutama di bahagian bawah mata.

Biarkan selama 15 minit atau sehingga kering. Kita boleh melakukannya pada setiap hari secara teratur.





Minyak Rosemary

Kedut bawah mata juga boleh kita atasi dengan mudah menggunakan minyak essential rosemary. Sapukan minyak ini pada bahagian bawah mata dengan gerakan teratur dari bahagian bawah ke atas.

Lakukan gerakan secara teratur ini sambil mengurutnya dengan lembut dan biarkan selama beberapa minit. Jika dilakukan secara rutin, secara perlahan-lahan garis halus bawah mata atau kedutan di bawah mata ini akan semakin menghilang.

Minyak Zaitun
Sejak dahulu lagi khasiat minyak zaitun untuk kecantikan kulit, terutama  untuk menghilangkan kedut bawah mata dipercayai sangat berkesan.

Jadi, jangan ragu-ragu untuk mencubanya. Sapukan minyak zaitun di bahagian bawah mata sambil mengurutnya dengan lembut. Sebaiknya disapu ketika hendak tidur, setelah wajah dibersihkan. Biarkan semalaman dan lakukan scara rutin untuk mengurangkan kedutan tersebut.

Avokado

Buah avokado cukup nikmat untuk dibuat jus kerana mempunyai kandungan lemak baik yang tinggi. Ia dikatakan dapat membantu untuk menghilangkan kedutan pada muka.

Selain itu, khasiatnya juga dapat mengurangkan kedut bawah mata dengan pemakaian masker.

Caranya mudah sahaja, ambil sebiji avokado dan lumatkan isinya.

Gunakan sebagai masker muka, sapukan secara merata sambil mengurut lembut dengan gerakan memutar, terutama di kawasan muka yang kulitnya mula berkedut, termasuklah kedut bawah mata. Lakukan selama 15 minit, kemudian bilaslah muka sehingga bersih.

#tipscantik
#azcinderellarawang
#aziedamug

No comments:

Post a Comment